Fieldwork: Marfa Symposium
Fieldwork: Marfa, een internationaal researcher-in-residence programma geleid door drie grote Europese scholen, ESBA Nantes Métropole, HEAD — Genève en de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam, is verheugd om het eerste jaarlijkse symposium bekend te maken, dat plaats zal vinden op 14 en 15 maart in het Crowley Theater in Marfa, TX.
Deze bijeenkomst is bedoeld als een internationaal onderzoeksplatform toegewijd aan de kunstpraktijk in de publieke ruimte, een kritische benadering van het landschap/grenzen en artistieke projecten gebaseerd op veldwerk methoden. Het programma is gestructureerd rond de presentatie van specifieke projecten ter plekke ontwikkelt door zes kunstenaars in residence. Kunstenaars, docenten en schrijvers van elke school zijn uitgenodigd om hun onderzoek en gerelateerde onderwerpen te contextualiseren in dialoog met de residents. Een serie van interventies door speciale gasten zal het programma voltooien, deze zijn bedoeld om de diverse praktische en theoretische onderzoeken met zowel de groep studenten als het brede publiek te delen.
Het symposium gaat samen met twee publieke evenementen: op de eerste avond is de opening van de tentoonstelling bij Fieldwork: Marfa Art Space die de werken van de eerste zes kunstenaars in residence presenteert; op de tweede avond zal er een screening zijn van de VS première van de audiovisuele show “The Mirage of History”, met een introductie van kunstenares Rosa Barba (IT).
Lees het interview van de lokale Texaanse krant The Big Bend Sentinel met de organisatoren van Fieldwork: Marfa hier.
Deelnemers
Wilfrid Almendra / kunstenaar; Etienne Bernard / ESBA Nantes Métropole; Jeroen Boomgaard / Gerrit Rietveld Academie, Amsterdam; Emily Verla Bovino / kunstenaar; Yann Chateigné Tytelman / HEAD—Genève; Sean Dockray / The Public School, Los Angeles; Erin Elder, Nina Elder en Nancy Zastudil / PLAND, Tres Piedras, NM; Katharina Hohmann / HEAD—Genève; Elisa Larvego / kunstenaar; Johan Lundh / curator en schrijver; Eden Morfaux / ESBA Nantes Métropole; Benoit-Marie Moriceau / kunstenaar; Charlotte Moth / kunstenaar; Theo Tegelaers / SKOR Foundation for Art and Public Domain; Noura Wedell / ROSKY School of Fine Arts, Los Angeles; Frank Westermeyer / HEAD—Genève.
Programma
DAG 1: Woensdag 14 maart
10:45 – 13:00
Fieldwork and land use
Moderation Etienne Bernard
10:45 Fieldwork as a methodology
1. Introductie door Etienne Bernard, ESBA Nantes Métropole.
2. Presentatie door Emily Verla Bovino, kunstenaar in residency at Fieldwork:Marfa.
3. Presentatie door Johan Lundh, curator en schrijver, verblijvend in Berlin Derry and Stockholm.
11:45 Koffiepauze
12:00 The Ultra-peripheral: New proposal for land use
1. Introductie door Etienne Bernard, ESBA Nantes Métropole.
2. Statement door Theo Tegelaers, SKOR Foundation.
3. Presentatie door Erin Elder, Nina Elder en Nancy Zastudil(PLAND Organisatie die experimentele en onderzoeksprojecten ondersteunt vanuit Tres Piedras, New Mexico).
13:00 Lunchpauze
14:00 – 20:00
Fieldwork and Fictocriticism: Politics of the Essay
Moderation Jeroen Boomgaard
14:00 Fata Mogana
1. Introductie door J. Boomgaard, Gerrit Rietveld Academie Amsterdam.
2. Statement door Yann Chateigné, HEAD Genève.
14:45 Discussie met Charlotte Moth, kunstenaar in residency van Fieldwork: Marfa
Discussie met Yann Chateigné.
15:15 Koffiepauze
15:30 Producing landscapes / Producing Identity
1. Introductie door J. Boomgaard, Gerrit Rietveld Academie Amsterdam.
2. Statement door Frank Westermeyer, HEAD Genève.
16:00 Discussie met Elisa Larvego, kunstenaar in residency van Fieldwork:Marfa.
Discussie met Yann Chateigné.
16:30 Afronding en vragen van het pubiek,
Moderation Sean Dockray, Medeoprichter and coördinator, The Public School, Los Angeles.
18:00 – 20:00 Opening van onderzoekstentoonstelling Fieldwork: Marfa Art Space
Presentatie van onderzoeksproject door artists-in-residency Wilfrid Almendra, Emily Verla Bovino, Elisa Larveggo, Benoît-Marie Moriceau, Charlotte Moth en Tove Storch.
Fieldwork: Marfa Art Space, 212 East San Antonio Street, Marfa, TX
DAG 2: Donderdag 15 maart
10:45 – 12:30 Entropical and Man-altered Landscape
Moderation Yann Chateigne
10:00 Entropical Zones
1. Introductie door Yann Chateigné, HEAD_Genève.
2. Statement door Katharina Hohmann, HEAD_Genève.
10:45 Breaking Ground Broken Circle / Spiral Hill Smithson
Video over Robert Smithson’s Broken Circle Spiral Hill geregiseerd door Nancy Holt en Theo Tegelaers.
1. Introductie door Yann Chateigné, HEAD_Genève.
2. Introductie van de film door Theo Tegelaers, SKOR Foundation.
3. Screening van de film.
11:30 The Altered Landscape: the mechanisms of a mythicization
1. Introductie door Yann Chateigné, HEAD Genève.
2. Statement door Etienne Bernard, ESBA Nantes Métropole.
12:00 Discussie met Benoît-Marie Moriceau, kunstenaar in residency van Fieldwork:Marfa.
Discussion with Etienne Bernard.
12:30 Lunchpauze
14:00 – 20:00 Art in public space
Moderation Jeroen Boomgaard
14:00 Making Things Public
1. Introductie door J. Boomgaard, Gerrit Rietveld Academie Amsterdam.
2. Presentatie door spreker Noura Wedell, Adjunct Faculty,ROSKY School of Fine Arts, Los Angeles.
3. Presentatie door spreker Sean Dockray, Medeoprichter en coördinator, The Public School, Los Angeles.
15:00 Koffiepauze
15:15 Discussie met Wilfrid Almendra, kunstenaar in residency van Fieldwork:Marfa.
Discussie met Valérie Breuvart of Etienne Bernard.
15:45 Open Sky Museum
1. Introductie door Etienne Bernard, ESBA Nantes Métropole.
2. Statement door Eden Morfaux, ESBA Nantes Métropole.
16:15 Afronding en vragen van het publiek
Moderation Sean Dockray.
18:00 – 20:00 “The Mirage of History”, een audiovisuele show samengesteld door Yann Chateigné (HEAD_Genève) bij het Crowley Theater. Speciale gast: Rosa Barba, kunstenaar
Films en videos door Armando Andrade Tudela, Rosa Barba, Dominique Gonzalez Foerster, Joachim Koester, Robert Smithson, Uriel Orlow, Michael Stevenson.
“The Mirage of History” presenteert een serie van kunstenaarspraktijken die allemaal een documentaire onderzoeksmethode hebben van het onbekende in ruimte en tijd. Werkend op de grens van het zichtbare, richten deze onderzoeken zich op witte zones, blinde vlekken en gefragmenteerde omschrijvingen. De screening zal vooraf een introductie krijgen van kunstenares Rosa Barba.