2009

Joris Lindhout – Contemplations of a Post-mortem Roy Lichtenstein

Fencing the Museum deel 3

PDF

Zeven jonge kunstenaars geven in het project Fencing the Museum de bouwschutting van het Stedelijk Museum elke twee maanden een heel ander aanzien. Zij beplakken de 108 meter lange schutting met hun werk in de vorm van A0-affiches en nemen daarvoor het historische publiciteitsmateriaal van het museum als uitgangspunt. De kunstenaars onderzoeken met dit project de grens tussen kunst en publiciteit, met name het gebruik van artistieke beelden en de rol van de kunstenaar in de verschijningsvormen van het museum. Het project is een samenwerking met het Lectoraat Art & Public Space van de Gerrit Rietveld Academie.

De derde kunstenaar in de serie is Joris Lindhout (Utrecht, 1981). Zijn bijdrage zal bestaan uit één enkel beeld gebaseerd op het werk Explosion van Roy Lichtenstein uit 1966. Daar heeft Lindhout een zelfgemaakt portret van de kunstenaar aan toegevoegd. Na het plakken van de affiches zal Lindhout met de hand in de lege tekstballonnen meer dan honderd verschillende teksten plaatsen.

Nadat kunstenaars honderden jaren een monopoliepositie hebben gehad wat het maken van beelden betreft, is met de introductie van de fotografie een beelddemocratisering begonnen. Daarmee verloren kunstenaars die positie – tegenwoordig kan iedereen beelden maken en daar geld mee verdienen. In de jaren zestig pakt Lichtenstein het vercommercialiseerde beeld terug en herintroduceert het binnen de context van de beeldende kunst. Tegelijkertijd zien de makers van het commerciële beeld hun kans schoon – zij nemen op hun beurt het (abstracte) kunstbeeld en plaatsen dat in een commerciële context, bestaande uit reclames, reproducties (zoals die bijvoorbeeld bij Ikea te koop zijn) of bekers met een Roy Lichtenstein-opdruk. Dit heeft hoog oplopende discussies over copyright tot gevolg en de postmoderne filosoof Arthur C. Danto rept in de jaren tachtig over het einde van de kunstgeschiedenis. In een tijd waarin kunstenaars naarstig zoeken naar nieuwe manieren om beelden te maken, overpeinst Roy Lichtenstein in het werk van Lindhout de beslissingen die hij nam en de effecten die ze nog altijd hebben op de beeldende kunst.

Elke twee maanden wordt de schutting door een andere kunstenaar beplakt. De overige kunstenaars zijn: Karin Hasselberg, David Jablonowski, Mark Kent, Frank Koolen, Juha Laatikainen en Vincent Vulsma. Fencing the Museum duurt t/m september 2009.

De schutting van het Stedelijk Museum loopt van de Paulus Potterstraat tot aan de bouwkeet aan de Van Baerlestraat. (De panelen rechts van de bouwkeet aan de Van Baerlestraat horen niet bij dit project, ze zijn eerder geïnstalleerd in opdracht van aannemer Midreth). Het project werd mogelijk gemaakt door het Amsterdams Fonds voor de Kunst en stadsdeel Oud Zuid.